torsdag 22 december 2011

Terminen är slut.


2011 är snart slut. Den första terminen för år 1 är snart slut. Den sjunde terminen för år 3 i Funbo skola är snart slut.
Vintern har inte visat sig från sin vackra sida ännu. Men kanske kan vi få lite snö innan julafton.
Terminen har varit full av oväntade och planerade aktiviteter.  Två saker har vi jobbat väldigt hårt med i klassen. Dels hur man uppträder som kompis. Hur kan man hjälpa en kompis som känner sig utanför och inte har något att vara med på rasten. Det andra har handlat om ordet respekt. Hur kan man respektera andra som jobbar i klassrummet. Självklart har vi jobbat mycket med matte, svenska, No och So. Vi har haft möjligheten att ha Margit som musiklärare vilket har varit mycket uppskattat.
Vi har jobbat enskilt, i olika grupper med alla elever i klassen men även en hel del med kompisar i samma ålder.
År 1 har jobbat igenom nästan alla bokstäver i alfabetet och första matteboken är klar för de flesta. Vi har arbetat med kroppen, en del djur i vår natur kring oss, löv och träd.
År 3 har jobbat mycket med kroppens inre organ, Sverige och lite grann om norden och Europa. Vi har jobbat med istiden.
Både år 1 och 3 har diskuterat och jobbat en hel med geometri och vilka egenskaper som geometriska figurer har och hur vi kan beskriva likheter och olikheter.
Jag personligen ser fram mot ett skönt jullov men ser även fram mot nästa termin. Vilket innebär nya arbetsområden inom alla ämnen. Vi skall bland annat följa Gillbert och hans äventyr bland kemi.

Jag vill med detta brev önska alla En riktig bra och fin jul och vi hoppas alla att det nya året har spännande upplevelser för oss alla.
 Skolan startar upp igen 08,10 den 11 Januari 2012.

1 kommentar:

Emelie Eriksson sa...

Hejsan! Gud vad jag saknar att få vara med er varje dag! Önskar verkligen jag kunde komma och hälsa på! Men jobbar ju nu som lärare i matte och no i åk 5-9 så det är full rulle hela tiden och jag har nu fått förlängt vikariat till sommaren, vilket är toppenkul! Men även innebär att jag inte kan komma och hälsa på er en dag som jag hade hoppats kunna planera in. Men vi får se hur mina studiedagar ser ut, och hoppas dom inte infaller samma dagar som era så kanske jag kan komma ändå.. Men annars blir det ju som sagt väldigt svårt..

Men hoppas att ni har det superbra i klassen iallafall ! Och att ni alla hade ett superbra jullov för det har iallafall jag!

Saknar er! Kram Emelie