torsdag 24 november 2011

Hur kan vi göra i klassen så att alla kan jobba i lugn och ro.

Igår den 23 november filmade jag ca 1 timme av lektionen. Syftet med detta var att dels få se hur eleverna i klassen gör de när de skall jobba ( det finns en del som inte jag ser när jag hjälper en enskild elev).
Dels vill jag själv se mitt agerande i klassen. Jag kan tala om att det var intressant. Under denna timme fick jag frågor från ett par elever som jag inte besvarat. Det var nyttigt att se.
Dels ville jag att eleverna själva skulle få se stora delar av filmen och sedan föra diskussioner kring hur arbetet i klassen kan fungera ännu bättre.

Så idag den 24 november tittade vi på filmen och förde diskussioner kring vad de sett. Det var viktigt i diskussionen att inte kritisera andra utan titta på hur man själv jobbade. Jag förklarade att det är 23 elever i klassen och alla vill ha hjälp. Men det går inte att hjälpa alla på samma gång. En del sitter och väntar medan andra "jagar" mig runt i klassrummet och vill få hjälp NU. Vi prtatade om hur vi kan göra så att alla får hjälp. Det vi kom fram till var att man kan fråga en kompis, ettorna kan fråga treorna eftersom mycket av jobbet ettorna gör har treorna gjort. Jag tror även här att många fick något att fundera på. Vi satte därför upp några regler för hur vi vill att arbetsro och arbetet skall gå till.
( jag har redan raderat filmen i kameran så att den inte kan användas igen!).

Reglerna vi kom fram till:

/ Peter

1 kommentar:

Sayna / Ginos mamma sa...

Kanonbra sätt att arbeta och "se verkligheten"